★★★★★ på Trustpilot
Dækket af Rejsegarantifonden
Du kan få information om pas og visum på Udenrigsministeriets hjemmeside.
Som rejsebureau udsender vi vigtig information om pas og visum, i forbindelse med et tilbud på en rejse.
Som rejsebureau må vi ikke rådgive om vaccinationer, hvorfor det er vigtigt at opsøge en rejsemedicinsk klinik eller din egen læge for råd og vejledning. Hos Statens Serum Institut finder du anbefalinger om vaccinationer til alverdens rejsemål.
Vi anbefaler altid, at rejsende tegner en rejseforsikring. Vi er gerne behjælpelig med at tegne den rigtige forsikring. Vi anbefaler Gouda rejseforsikring.
Vi opfordrer jer altid til at undersøge den nuværende situation i det land, I har planer om at rejse til. Dette gøres bedst på Udenrigsministeriets hjemmeside, som indeholder råd og oplysninger til danske rejsende i en række lande og områder med særlig risiko på grund af krig, fare for terrorisme, borgerlige uroligheder, naturkatastrofer, kriminalitet og lignende.
Mange flyselskaber har i dag online check-in på deres hjemmeside, som kan foretages fra 12 timer til flere dage før afrejse.
På afrejsedagen anbefaler vi fremmøde minimum 2 timer før afgang. Da det kan variere på de forskellige luftfartsselskaber og i de enkelte lufthavne, anbefaler vi, at I undersøger den anbefalede mødetid på lufthavnens hjemmeside:
Generelt er det tilladt at medbringe 20 kg bagage pr. rejsedeltager og 7 kg håndbagage. Reglerne kan dog variere fra flyselskab til flyselskab, og vi anbefaler derfor, at I går ind og undersøger de aktuelle regler på luftfartselskabets hjemmeside. Vi anbefaler desuden, at I tegner en bagageforsikring, da både luftfartsselskabets og vores ansvar er begrænset ved forsinket eller bortkommen bagage.
Husk at eventuelle væsker i håndbagagen skal være pakket i en 1 liters plasticpose med lynlåslukning, inden I stiller jer i kø ved sikkerhedskontrollen. Hver beholder må max ñ indeholde 100 ml pr. stk (max 1 liter i alt). Posen skal fremvises for sikkerhedspersonalet. Medicin fremstillet som væske, gelé eller lignende flydende former er undtaget fra reglerne for væsker i håndbagage. Det anbefales, at I allerede inden rejsen skaffer dokumentation for, hvilken medicin I medbringer i jeres bagage.
Vi gør opmærksom på, at toldfri varer i håndbagagen i form af væsker (parfume, kosmetik, cremer, spiritus m.m.) konfiskeres i forbindelse med flyskift i Europa. Det er som regel muligt at handle toldfrie varer i forbindelse med den sidste mellemlanding og/eller om bord på flyet, inden I når slutdestinationen.
Mangler I jeres bagage, når I når frem, så kontakt luftfartsselskabet og jeres forsikringsselskab, inden I forlader lufthavnen.
Vores lokale repræsentant og chauffør står klar til at modtage jer ved ankomst. I bliver budt velkommen og får udleveret en velkomstkuvert med forskellige informationer. Her finder I også det præcise tidspunkt for hvornår, I bliver afhentet på hotellet i forbindelse med hjemrejsen.
Vær opmærksom på, at der nogle steder opkræves et hotelfee/gebyr lokalt.
Sri Lanka er 3,5 eller 4,5 timer foran i forhold til Danmark, afhængig af sommer- og vintertid.
Møntfoden i Sri Lanka er Rupee og forkortes LKR. Se rupiens aktuelle kursværdi på Nationalbankens hjemmeside.
Internationale kreditkort kan bruges mange steder i Sri Lanka. Dog vil I opleve, at mange mindre butikker og kiosker ikke tager imod kreditkort. Det samme gælder markedsboder og taxaer. Derfor bør I hæve nogle kontanter til små-køb undervejs. Benyt helst de hæveautomater, der findes i forbindelse med banker. Eller vær meget opmærksom på at dække jeres pinkode, hvis I benytter maskinerne på gaden. Der er en max grænse for hvor mange kontanter, der kan hæves pr. dag. Grænsen afhænger af korttype og jeres bank. I kan med fordel høre jeres bank inden afrejse.
I bør ikke drikke vandet fra hanerne, men udelukkende købe vand på flaske. En flaske kildevand koster ikke ret meget og kan købes overalt.
I Sri Lanka er strømstyrken 220 volt, ligesom i Danmark. Stiktypen varierer meget. De fleste steder vil I kunne bruge de danske 2-ben-stik, dog nogle gange under lidt alternative forhold. Alternativt kan adapter købes billigt i de lokale supermarkeder og kiosker eller et adaptersæt, der har flere typer stik at vælge imellem, kan medbringes hjemmefra. Vær forberedt på, at der nogle steder er dårlig dækning på mobiltelefonen. Der findes efterhånden mange internetcaféer de fleste steder i Sri Lanka, dog skal du være forberedt på, at forbindelsen ikke altid er lige god. Et godt råd er at sende dig selv en e-mail med vigtige oplysninger, som dit pasnummer, kørekort, telefonnummer til spærring af dit kreditkort og afgangstidspunkter på flybilletter. Således kan du hurtigt skaffe dig adgang til disse oplysninger, hvis du skulle være så uheldig at blive udsat for tyveri.
Det er normalt at give drikkepenge i Sri Lanka. Drikkepenge til lokalguider og chauffører er ikke inkluderet i rejsens pris. Taxachauffører og tjenere regner med 1015 % i drikkepenge. Er drikkepengesystemet organiseret, vil det fremgå af regningen, at der er lagt 10-15 % service charge på den. Drikkepenge til stuepigerne på hotellet er også velset og lægges under hovedpuden.
Klimaet i Sri Lanka er tropisk. Vejret varierer alt efter hvor i Sri Lanka I befinder jer. Men generelt er den tørreste tid fra december til marts.
Skal I besøge templer eller andre hellige steder i Sri Lanka, skal I huske at dække både knæ og skuldre til – lange bukser eller lang nederdel og skjorte eller langærmet trøje anbefales. Før du besøger et tempel, en moske eller et privat hjem tages skoene af. Husk endvidere at du skal holde fodsålerne væk fra andre mennesker eller helligdomme. Ved nogle muslimske helligdomme skal håret tildækkes, hvis du er kvinde.
Der er gode transportmuligheder i Sri Lanka. Der er gule taxaer i alle større byer, og det er nemt at hyre dem på gaden. Det er tilrådeligt at aftale en pris, inden turen begynder. Sri Lanka har et veludviklet bus- og togsystem og findes i stort set alle byer. Vær opmærksom på at busser og tog ofte er overfyldte, og at det kan være en fordel at bestille plads til toget på forhånd.
Hvis der mod forventning skulle opstå problemer på rejsen, så kontakt i første omgang vores lokale rejsearrangør, der vil gøre sit bedste for at hjælpe jer. Ellers er I naturligvis også velkomne til at kontakte os i åbningstiden. I kan skrive til os på cpt@cpt.dk eller ringe til os på +45 86 13 77 44. Check Point Travel har åbent mandag til fredag fra kl. 09:00 til kl. 17:00. I særlige nødstilfælde udenfor kontorets normale åbningstid kan vi kontaktes på nødtelefonnummer +45 69 13 31 11.
Genbekræftelse af hjemrejsen kræves kun af få flyselskaber. Det skal ske senest 72 timer før afgang enten direkte ved flyselskabet eller din rejsekonsulent. Er det ikke nødvendigt at genbekræfte din rejse, råder vi dig til at følge eventuelle ændringer på www.checkmytrip.com
I forhold til hjemrejsen er det en god idé, at I ankommer til lufthavnen i god tid inden afrejsetidspunktet – gerne 2,5 time før. Vi anbefaler, at I tjekker den aktuelle rejseplan på www.checkmytrip.com